Disgrafi Nedir?
Disgrafi, bireyin yaÅŸına, zekasına ve eğitim seviyesine uygun olmayan, beklenenden çok daha düÅŸük seviyede el yazısı becerisi göstermesi ile karakterize edilen bir özgül öğrenme güçlüğüdür. Bu bir zeka geriliği veya motivasyon eksikliği değil, nörolojik kökenli bir farklılıktır. Beynin yazı yazma ile ilgili bölgelerindeki bilgi iÅŸleme süreçlerinde bir zorluk olarak tanımlanabilir. Disgrafi, genellikle disleksi (okuma güçlüğü) ve diskalkuli (matematik güçlüğü) gibi diğer öğrenme güçlükleri ile birlikte görülebilir.
Disgrafinin Belirtileri Nelerdir?
Disgrafi belirtileri kiÅŸiden kiÅŸiye değiÅŸiklik gösterebilir, ancak genellikle aÅŸağıdaki alanlarda kendini gösterir:
- Okunaksız ve Düzensiz El Yazısı: Yazılar tutarsızdır; harflerin boyutları ve ÅŸekilleri değiÅŸkendir. Harfler satır üzerinde doÄŒru konumlandırılamaz, birbirine bitiÅŸik veya aÅŸırı ayrık yazılabilir.
- YavaÅŸ Yazma Temposu: Yazı yazma, beklenenden çok daha yavaÅŸ ve zahmetli bir süreçtir. Bu, sınavlarda soruları yetiÅŸtirememe gibi akademik sorunlara yol açar.
- Harfleri Ters Çevirme veya YanlıÅŸ YerleÅŸtirme: "b" ve "d", "p" ve "q" gibi harfler sık sık karıÅŸtırılır veya ters yazılır. Harfler veya kelimeler atlanabilir.
- Yazım (İmla) ve Noktalama Hataları: Aynı kelime bir metin içinde farklı ÅŸekillerde yanlıÅŸ yazılabilir. Noktalama iÅŸaretleri göz ardı edilir veya yanlıÅŸ kullanılır.
- Zayıf Kelime Aralığı ve Sayfa Düzeni: Kelimeler arasında ya çok az ya da çok fazla boÅŸluk bırakılır. Sayfanın kenar boÅŸluklarına dikkat edilmez ve yazı sayfa üzerinde düzensiz dağılır.
- Motor Planlama Zorlukları: Kalemi tutmak ve yönetmek zor gelir. Bu, aÅŸırı sıkı kalem tutuÅŸuna, yazı yazarken çabuk yorulmaya ve hatta fiziksel ağrıya neden olabilir.
- DüÅŸünceleri Yazıya Dökmede Zorluk: Birey sözlü olarak akıcı ve düzenli fikirler ifade edebilirken, bu düÅŸünceleri organize bir ÅŸekilde yazıya geçirmekte ciddi güçlük çeker.
- Kopyalama Zorluğu: Tahtadan veya bir kitaptan yazı kopyalamak son derece zor ve hataya açık bir iÅŸlem haline gelir.
Bu belirtiler, çocuğun veya yetiÅŸkinin akademik baÅŸarısını, özgüvenini ve günlük yaÅŸamını olumsuz etkileyebilir. Erken teÅŸhis ve uygun müdahaleler (özel eğitim, ergoterapi, yazı yazma yardımcı teknolojilerinin kullanımı vb.) bireyin bu güçlüklerle baÅŸ etmesine ve potansiyelini gerçekleÅŸtirmesine büyük ölçüde yardımcı olur. |